Rabu, 27 April 2011

PeRuT ooHh PeRut

Disebabkan selalu sakit perut...aku pn pg menyerah diri semalam kat endoskopi hukm ditemani Cik Shahizan Md Kasa :)..tq aa..
pertama kali tangan aku kne cucuk..
Info penyakit Gastrik
Tanda gastrik* Kesakitan semakin berkurangan atau bertambah apabila makan.
* Pedih pada ulu hati atau bahagian atas perut.
* Terasa loya.
* Berat badan turun.
* Terasa pedih, sakit seperti sengal atau lapar yang teruk pada perut
antara satu hingga tiga jam selepas makan atau tengah malam.
* Najis kehitaman atau berdarah (menunjukkan ulser sudah berdarah).
* Kerap sendawa.
Penyakit lain berkaitan sakit perut
Pedih ulu hati - Masalah pedih ulu hati disebabkan beberapa faktor sama ada daripada ulser gastrik (perut) atau ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis peptik. Ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis ulser peptik. Selain itu, refluks esofigitis atau keadaan apabila pesakit terasa asid naik ke belakang mulut (kepanasan) juga membuatkan seseorang terasa loya, payau, sesak nafas dan batuk.


Batu dalam pundi hempedu - Boleh menyebabkan seseorang pedih pada bahagian ulu hati. Punca hanya boleh diperoleh menerusi ujian ultra bunyi di perut, endoskopi, ujian darah dan pernafasan. Sakit semakin teruk apabila mengambil makanan berlemak kerana ia menyebabkan hempedu mengecut seterusnya menjadi kejang. Hampir 30 peratus menghidap batu hempedu tidak berasa sakit.


Radang pankreas - Kesakitan pada bahagian ini boleh dianggap serius kerana ia memberi makna pankreas sudah rosak berikutan keracunan. Terlalu banyak alkohol antara punca yang membuatkan bahagian ini tersumbat atau rosak.


Ulser perut - Terdapat tanda kemerah-merahan atau luka pada dinding
mukoza. Jika dibiarkan tanpa rawatan segera, luka sedia ada menjadi
bertambah teruk. Gejala ini juga boleh berlaku di bahagian usus kecil
Punca gastrik
Tekanan dan merokok antara punca GastrikTEKANAN (stress), rangsangan atau tindak balas bahan kimia daripada ubat, makanan dan jangkitan bakteria boleh menyebabkan pembengkakan di kawasan permukaan perut. Pembengkakan yang timbul akibat daripada tindak balas setempat ini menyebabkan seseorang itu mendapat gastritis atau lebih dikenali sebagai gastrik.



Menurut Pakar Perubatan dan Perunding Gastroenterelogi, Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Aminuddin Ahmad, perut adalah kawasan rembesan asid dan pepsin yang berfungsi untuk menghancur dan menyerap bahan-bahan makanan. "Kadangkala asid dan pepsin inilah yang merosakkan permukaan perut. Apabila permukaan perut terhakis asid akan menembusi lapisan pertahanan perut dan mengakibatkan hakisan itu membesar dan akhirnya menjadi ulser," katanya.


Bagaimanapun, katanya pembengkakan permukaan perut boleh disebabkan oleh bahan kimia yang diambil dalam makanan dan kimia yang terjadi dalam tubuh manusia sendiri seperti asid regurgitasi atau hempedu . Ubat steroid dan bukan steroid, sesetengah antibiotik dan ubat-ubat tradisional Melayu dan Cina juga boleh menyebabkan gastritis (pembengkakan perut) serta berkemungkinan terjadi gastrik.
Beliau memberitahu, masalah gastrik ini juga dikatakan mempunyai kaitan akibat jangkitan bakteria helicobacter pylori. Bakteria ini, walaupun telah lama wujud di dalam perut, namun hanya dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini ia dikaitkan dengan penyakit gastrik. "Kajian menunjukkan kadar jangkitan bakteria ini mempunyai kaitan dengan peningkatan umur seseorang pesakit. "Lebih 50 peratus daripada pesakit yang berumur melebihi 50 tahun dijangkiti bakteria ini," katanya.


Jelasnya lagi, lelaki dewasa lebih kerap mendapat gastrik berbanding wanita. Antara tiga kumpulan bangsa di Malaysia yang paling tinggi diserang gastrik ialah Cina, India dan Melayu. "Manakala jangkitan bakteria helicobacter pylori agak tinggi di kalangan bangsa India, Cina dan diikuti oleh Melayu," katanya. Katanya, pesakit yang mengadu rasa sakit pada bahagian hulu hati perlu mendapat pemeriksaan lebih rapi kerana terdapat pelbagai punca masalah yang perlu dikenal pasti.


Ini kerana untuk memastikan pesakit tidak menghidap penyakit-penyakit lain seperti ulser yang boleh menembusi perut (atau kanser) terutamanya di kalangan pesakit yang melebihi umur 40 tahun. Kesakitan pada kawasan perut atau hulu hati ini boleh disebabkan oleh pembengkakan esofagus, pembesaran pembuluh darah esofagus (varisis esofagus) dispepsia atau ketidakselesaan usus kerana gangguan pergerakan (mortality) dan sebagainya. "Oleh itu, pesakit haruslah berjumpa pakar untuk memastikan jenis penyakit yang dialami serta rawatan yang sewajarnya," jelasnya. Selain berfungsi sebagai kawasan penyerapan bahan-bahan makanan, perut juga merupakan satu organ yang menjalankan proses pencernaan terhadap bahan-bahan makanan yang diambil.


Beliau memberitahu, antara golongan yang berisiko tinggi dan terdedah kepada penyakit gastrik ialah mereka yang mempunyai tabiat menghisap rokok dan meminum minuman keras. Sekiranya gastrik ini berterusan dan menjadi kronik gejala klinikal ini akan berlaku secara berulang-ulang terutamanya di kalangan mereka yang tidak menjaga waktu makan yang betul.
PUNCA GASTRIK
  • Merokok
  • Meminum minuman beralkohol
  • Jangkitan bakteria helicobacter pylori
  • Kegagalan organ tubuh seperti kegagalan buah pinggang, pernafasan, jangkitan septisemia dan pesakit tenat yang boleh mengakibatkan stress ulser.
  • Tabiat pemakanan yang tidak mengikut waktu.
  • Gaya hidup yang tertekan (stress)
  • Bahan-bahan kimia seperti ubat Non-Steroid Anti Inflammatory Drug (NSAIDs).
Setakat ini tiada bukti jelas yang mengaitkan beberapa jenis makanan sebagai penyebab terjadinya gastrik. Namun, sesetengah makanan yang masam seperti cuka, dan beberapa jenis buah-buahan seperti nangka serta makanan pedas mungkin memburukkan lagi keadaan atau gejala gastrik yang dihidapi.Bagaimanapun, dari segi saintifik pula, tiada bukti jelas menunjukkan bahawa makanan ini mempunyai kesan secara langsung terhadap gastrik. Biasanya pesakit tidak akan diberi senarai makanan yang tidak boleh dimakan. Ini kerana, walaupun di kalangan pesakit yang menghidap penyakit yang sama tetapi makanan yang tidak boleh dimakan adalah tidak sama.


Oleh itu, pesakit harus sedar dan tahu makanan yang sepatutnya mereka hindari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan